9418,52%-0,32
39,76% 0,02
46,54% 0,42
4264,20% 0,10
6806,49% 0,00
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Yeni Gemiadamları ve Kılavuz Kaptanlar Eğitim ve Sınav
Yönergesi ile bir dizi yenilik sunduklarını bildirdi. Uraloğlu, “İngilizce
yeterlilik şartındaki YDS puanını ortalama 5 puan düşürdük. İngilizce hazırlık eğitimi alan denizcilik
meslek yüksekokulları ve meslek liseleri mezunları YDS muafiyetinden
yararlanacak. Kabotaj seferlerinde çalışan denizcilerimizin hizmetleri, Gemi
İnsanı Uzmanlık Belgelerinin eğitim olmadan yenilenmesinde geçerli olacak.
Yeterlik sınavlarında iptal sınırını 3’ten 5 sınav setine çıkardık. Yeterlik
yükseltme ve belge yenilemede gereksiz belgeleri kaldırdık.” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Uluslararası Denizciler Günü ve Amatör Denizci Belgesi
Uygulama Eğitim Merkezleri Çalıştayı programı kapsamında açıklamada bulundu.
Denizcilerle buluşan Bakan Uraloğlu, “25 Haziran Uluslararası Denizciler Günü’nde,
sadece bir mesleğin değil, bir yaşam biçiminin, bir aidiyetin ve fedakârlığın
bayramını kutlamak ve amatör denizciliğimizin geleceğini şekillendirecek bu
anlamlı çalıştayda, denizci millet kimliğimizi yüceltmek için bir araya geldik”
ifadelerini kullandı.
“Ülkemizde Dış Ticaret
Taşımalarının Yüzde 86’sı Denizyoluyla Gerçekleştirilmektedir”
Uluslararası Denizciler Günü’nü
en içten duygularıyla kutladığını kaydeden Bakan Uraloğlu, mavi vatanın her
köşesinde görev yapan, denizle kucaklaşan tüm denizcilere sevgi ve saygılarını
sunduğunu söyledi. Denizciliğin, yalnızca bir meslek dalı olmadığını, aynı
zamanda küresel ticaretin omurgası, dünya ekonomisinin can damarı olduğunu
vurgulayan Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam etti:
“2024 yılında dünya yük
taşımacılığının yüzde 88’i denizyollarıyla gerçekleşmiş, küresel denizyolu yük
trafiği yüzde 2,4’lük bir artışla 12 milyar 643 milyon tona ulaşmıştır.
Ülkemizde de dış ticaret taşımalarının yüzde 86’sı denizyoluyla gerçekleştirilmektedir.
Bu rakamlar, denizciliğin uluslararası ticaretteki önemini bir kez daha ortaya
koyuyor. 2002 yılından bu yana limanlarımızda elleçlenen yük miktarı yüzde 180,
konteyner miktarı ise yüzde 443 artmıştır. 2024 yılında limanlarımızda
elleçlenen yük miktarı 531 milyon 737 bin 358 tona, konteyner miktarı ise 13
milyon 529 bin 729 TEU’ya ulaşmıştır.”
2025 yılının mayıs ayında ise
limanlarda elleçlenen konteyner miktarının 1 milyon 366 bin 430 TEU’ya
ulaştığına dikkati çeken Uraloğlu, bir ayda elleçlenen en yüksek konteyner
miktarıyla tüm zamanların rekorunu kırdıklarını da bildirdi.
“Hürmüz Boğazı’ndaki
Gelişmeler, Denizyollarının Küresel Ticaret İçin Ne Kadar Kritik Olduğunu Bir
Kez Daha Gösterdi”
Küresel ticaretin bu denli
denizyollarına bağımlı olduğu bir dönemde, stratejik boğazların ve deniz
yollarının güvenliğinin hayati önem taşıdığının altını çizen Uraloğlu, “Son
günlerde gündemi meşgul eden Hürmüz Boğazı’ndaki gelişmeler, denizyollarının küresel
ticaret için ne kadar kritik olduğunu bir kez daha gösterdi. 13 Haziran’dan bu
yana brent petrol fiyatlarında yaklaşık yüzde 15, LNG fiyatlarında da yaklaşık
yüzde 10’a varan dalgalanmalar oldu. Savaşın etkisiyle Baltık Dry Endeksi yüzde
5 düştü. Bu bölgeye sefer yapan tankerlerin sigorta bedelleri, gemi değerinin
yüzde 0,2’si iken yüzde 0,7’ye çıkarak yüzde 300 oranında arttı.” bilgilerini
paylaştı.
“Hürmüz Boğazı Gibi Stratejik
Noktalar, Hepimiz İçin Bir Sorumluluk Alanıdır”
Deniz taşımacılığındaki tek bir
aksaklığın dahi küresel enerji piyasalarını ve ticareti doğrudan etkilediğini
dile getiren Uraloğlu, açıklamasında şu ifadelere yer verdi:
“Hürmüz Boğazı gibi stratejik
noktalar, denizcilerimizin güvenliği ve küresel ticaretin kesintisizliği
açısından hepimiz için bir sorumluluk alanıdır. Türkiye olarak, böylesi kritik
bölgelerdeki istikrarın korunması için diplomasi ve iş birliğine dayalı yapıcı
bir rol üstleniyoruz. Bu Cuma, Sayın Cumhurbaşkanımızın da teşrif edeceği ve 70
ülkeden bakan, bakan yardımcısı ve uluslararası kuruluşların üst düzey
temsilcilerinin katılımıyla gerçekleşecek Küresel Ulaştırma Koridorları
Forumu’nu gerçekleştireceğiz. ‘Kesintisiz bağlantısallık, sınırsız imkanlar’
vizyonuyla düzenlediğimiz bu etkinlik, Türkiye’nin küresel ticaretin
merkezindeki rolünü pekiştirecek ve denizciliğimizin stratejik önemini bir kez
daha vurgulayacaktır.”
“Nitelikli Personel
Yetiştirilmesini Önceliğimiz Olarak Kabul Ediyoruz”
2 bin 150’den fazla gemi ve
yaklaşık 53 milyon dedveyt tonluk kapasiteyle, tonaj bazında bin groston ve
üzeri Türk sahipli deniz ticaret filosunun, bugün dünyada 11. sırada yer
aldığını hatırlatan Uraloğlu, “Ülkemizin toplamda 4,79 milyon dedveyt kapasiteye
sahip 85 faal tersanesi, güçlü yan sanayi ağıyla birlikte yaklaşık 94 bin
kişiye istihdam sağlıyor. Bu büyümenin sürdürülebilirliği, nitelikli ve güçlü
bir insan kaynağıyla mümkündür. Bu nedenle denizcilik eğitimini her zaman
stratejik bir alan olarak görüyor, nitelikli personel yetiştirilmesini
önceliğimiz olarak kabul ediyoruz.” dedi.
“İngilizce Yeterlilik
Şartındaki YDS Puanını Ortalama 5 Puan Düşürdük”
Denizcilik sektörünün, yaklaşık 8
bin 300’ü kadın olmak üzere 141 bini aşkın aktif gemi insanı ile uluslararası
pazarda önemli bir istihdam potansiyeli sunduğunu belirten Uraloğlu, geçen yıl
önemli bir adım atarak Gemiadamları ve Kılavuz Kaptanlar Yönetmeliği’ni baştan
sona yenilediklerini belirtti. Uraloğlu, düzenlemenin sektörün dinamiklerini
uluslararası normlarla uyumlu şekilde yeniden şekillendiren bir reform
niteliğinde olduğunu vurguladı.
Yeni Gemiadamları ve Kılavuz
Kaptanlar Eğitim ve Sınav Yönergesi ile bir dizi yenilik daha sunduklarını
belirten Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam etti:
“Bugün bu müjdeleri ilk kez
kamuoyuyla paylaşmanın mutluluğunu yaşıyorum: İngilizce yeterlilik şartındaki
YDS puanını ortalama 5 puan düşürdük.
İngilizce hazırlık eğitimi alan denizcilik meslek yüksekokulları ve meslek
liseleri mezunları YDS muafiyetinden yararlanacak. Kabotaj seferlerinde çalışan
denizcilerimizin hizmetleri, Gemi İnsanı Uzmanlık Belgelerinin eğitim olmadan
yenilenmesinde geçerli olacak. Yeterlik sınavlarında iptal sınırını 3’ten 5
sınav setine çıkardık. Yeterlik yükseltme ve belge yenilemede gereksiz
belgeleri kaldırdık.”
“Eğitimde Teknoloji ve
Kaliteyi Artırdık”
Ticari yatlar, tersaneler, yüzer
LNG depolama gemileri, enerji gemileri ve askeri gemilerde çalışan denizcilere
kısmi terfi hakları sağladıklarını kaydeden Uraloğlu, “Eğitimde teknoloji ve
kaliteyi artırdık; EKDS kullanımını zorunlu tuttuk ve üst düzey denizcilik
eğitim kurumlarına ISO kalite belgesi şartı getirdik. Özetle arkadaşlar,
emeğinizi korumak, mavi vatanın gücünü artırmak için durmaksızın çalışıyoruz!”
diye konuştu.
“GİBS, Avrupa Birliği
Tarafından Örnek Uygulama Olarak Belirlendi”
Gemi İnsanları Bilgi Sistemi
(GİBS) ile dünyanın herhangi bir yerinde gemide görevliyken bile yeterlik
başvuru işlemlerinin yapılabildiğini dile getiren Uraloğlu “Günlük 200 oturum
kapasitesiyle yılda 65 binden fazla sınav başarıyla uygulanıyor. Gururla da
belirtmek istiyorum ki, GİBS, Avrupa Birliği tarafından örnek uygulama olarak
belirlendi. Emeği geçenlere teşekkür ediyorum.” dedi.
“Uluslararası Denizcilik
Çalışma Sözleşmesi’ne Taraf Olma Sürecinde Son Aşamaya Geldik”
İspanya ile imzalanan son ikili
anlaşmayla da yeterlik belgelerinin tanındığı ülke sayısını 38’e çıkardıklarını
belirten Bakan Uraloğlu, “Türk denizcileri, dünya denizcilik filosunun yaklaşık
yüzde 70’i tarafından kabul görüyor. Uluslararası Denizcilik Çalışma
Sözleşmesi’ne taraf olma sürecinde de son aşamaya geldik; şu anda Meclis’te alt
komisyonda görüşülüyor. Bu Sözleşmeye taraf olmamız ile birlikte gemi
insanlarımızın gerek özlük gerekse yaşam koşullarında ciddi iyileşmeler
sağlanacak.” ifadelerini kullandı.
Yıpranma payı konusundaki
çalışmaların ise Çalışma Bakanlığı ile gündemde olduğunu belirten Bakan
Uraloğlu, tez zamanda bu konuda da müjdeli haberi vereceklerini kaydetti.
“1 Milyon 46 Bin Vatandaşımıza
Amatör Denizci Belgesi Kazandırdık”
Denizin sadece bir coğrafya
olmadığını, bir sevda, bir kültür ve yaşam biçimi olduğunu dile getiren
Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam etti:
“Amatör denizcilik, bu sevdayı
halkımızın kalbine nakşetmenin, çocuklarımızdan gençlerimize, denizin
maviliklerini bir miras olarak bırakmanın en güzel yoludur. Bu nedenle,
profesyonel denizciliğimizin yanında, denizciliği toplumla buluşturmak için
önemli adımlar attık. 2018 yılında başlattığımız Hedef 2023: 1 Milyon Amatör
Denizci projesiyle, milletimizin denize olan ilgisini görünür kıldık ve 2023
yılına girmeden hedefe ulaştık.”
Vatandaşların denizle daha güçlü
bağ kurması için eğitim sistemini geliştirdiklerini ifade eden Bakan Uraloğlu,
“Türkiye Yelken Federasyonu ile imzaladığımız iş birliği protokolü kapsamında,
10 saatlik teorik çevrim içi eğitime 4 saatlik uygulamalı yüz yüze eğitim
ekleyerek amatör denizciliği daha nitelikli hâle getirdik. Bugün itibarıyla 22
ilde, 75 farklı lokasyonda yaklaşık 46 bin kursiyerimize teorik ve uygulamalı
eğitim verdik. Toplamda 1 milyon 46 bin vatandaşımıza amatör denizci belgesi
kazandırdık.” şeklinde konuştu.
“Vatandaşlarımız Artık Belge
Başvurularını ve Sınav Sonuçlarını Kolayca Takip Ediyor”
5 Aralık 2022 tarihinde Türkiye
Yelken Federasyonu ile imzalanan protokolün de amatör denizciliğe yeni bir
boyut kazandırdığını ifade eden Bakan Uraloğlu, “Ardından 18 Ocak 2023’te
yayımladığımız ‘Özel Teknelerin Donatımı ve Özel Tekneleri Kullanacak Kişilerin
Yeterlilikleri Hakkında Yönetmelik’ ile projenin yasal ve teknik zeminini
güçlendirdik. Eğitim süreçlerimizi dijitalleştirirken, Amatör Denizci Bilgi
Sistemi’ni (ADBS) de uygulama eğitimleriyle entegre ederek güncelledik. Bu
sistem sayesinde vatandaşlarımız artık belge başvurularını ve sınav sonuçlarını
kolayca takip ediyor.” dedi.
Uraloğlu, Özel Teknelerin
Donatımı ve Özel Tekneleri Kullanacak Kişilerin Yeterlilikleri Hakkında
Yönetmelik kapsamında da önemli bir değişiklik çalışmasını başlattıklarını
vurgulayarak sözlerine şu şekilde devam etti:
“Amatör Denizci Bilgi Sistemi’nin
entegrasyon süreci tamamlanır tamamlanmaz, revize edilmiş yeni yönetmeliğimizi
yürürlüğe alacağız. Bu düzenleme ile birlikte, ana amacımız amatör denizci
belgelerimizin uluslararası düzeyde kabul görmesi ve geçerliliğini
güçlendirmek. Bugün burada gerçekleştirdiğimiz çalıştayda da sizleri
dinleyerek, amatör denizciliğimizin güçlü ve geliştirilmesi gereken yönlerini
birlikte değerlendireceğiz. Bu çalıştayın sonuçları, sadece bugünü değil,
gelecekteki politikalarımızı da şekillendirecek. Bakanlık olarak, sizlerden
gelecek her türlü öneriye açığız.”
“Türk Denizcisinin ve
Denizciliğinin Başarısına Güveniyoruz”
Bakanlık olarak, kaptandan
zabite, tayfadan amatör denizcilere, öğretmenden öğrenciye, sektörün her
kademesindeki denizcinin yanında olduklarının altını çizen Uraloğlu, “Türk
denizcisinin ve denizciliğinin başarısına güveniyoruz; bu inançla, bugüne kadar
olduğu gibi, gelecekte de güçlü destek sunmaya devam edeceğiz. Bu vesileyle,
denizlerde hayatını kaybeden tüm denizcilerimizi rahmetle anıyor, hayatta olan
tüm denizcilerimize ve amatör denizcilerimize sağlık ve başarı diliyorum.”