Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, yeşil bir gelecek için attıkları her adımla, sıfır emisyon
hedeflerine kararlı adımlarla ilerlediklerini kaydetti. Bakan Uraloğlu,
"Bölünmüş yol uzunluğumuzu 29 bin 832 kilometreye yükselterek; yıllık yaklaşık
2 milyar 453 milyon litre akaryakıt tasarrufu elde etik. Demiryolu
yatırımlarımızla da toplam 8,9 milyon ton daha az karbon emisyonu salındı."
dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu, Yeşil Kalkınma Vakfı'nın "Sürdürülebilir Ulaşım
Zirvesi"nde konuştu. Bakan Uraloğlu yaptığı açıklamada, "Ulaştırma ve Altyapı
Bakanlığı olarak, ulaşım ve iletişim politikalarımızı küresel trendler ve
çevresel sorumluluklar doğrultusunda şekillendirmek öncelikli görevlerimizden
biridir. İklim değişikliği, artan nüfus ve sanayileşme baskısı; doğal
kaynakların sürdürülebilir kullanımını her zamankinden daha kritik hale
getirmiştir." ifadelerini kullandı.
Son yıllardaki kuraklık, sel ve
orman yangınları gibi doğal afetlerin artışı, çevresel sorunların ekonomik ve
sosyal boyutlarını gözler önüne serdiğini söyleyen Bakan Uraloğlu, "Bu
bağlamda, Türkiye, Cumhurbaşkanımız Sayın Recep Tayyip Erdoğan'ın liderliğinde
2053 net sıfır emisyon hedefi ve Paris İklim Anlaşması'na taraf olarak iklim değişikliğiyle
mücadelede kararlılığını ortaya koymaktadır." şeklinde konuştu.
Kurumsal Karbon Ayak İzi
Hesaplamasını Türkiye'de İlk Gerçekleştiren Bakanlık
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı
olarak bu hedef doğrultusunda, özellikle ulaştırma sektöründe sıfır emisyona
geçiş çalışmalarını hızlandırmış bulunduklarını dile getiren Bakan Uraloğlu,
açıklamasında şu ifadelere yer verdi:
"Kurumsal karbon ayak izi
hesaplamasını Türkiye'de ilk gerçekleştiren bakanlık olarak çevre bilinci
hizmet anlayışına liderlik etmekten de gururluyuz. İklim kriziyle mücadelede
öncü bir rol üstlenerek, çevreye duyarlı, karbon emisyonunu azaltan ulaşım
sistemlerini hayata geçiren projeler geliştiriyoruz. Yakın bir zaman önce
başlattığımız 'Türkiye'nin Ulaşımda Net Sıfır Emisyon Yol Haritası' projesini,
Avrupa Birliği mali iş birliği çerçevesinde finanse ederek; sektördeki tüm
ulaşım modlarını kapsayacak şekilde yürütüyoruz."
Söz konusu projenin, ulaşım
faaliyetlerinden kaynaklanan sera gazı emisyonlarını sıfıra indirmeye yönelik
etkili bir çerçeve oluşturmayı hedeflediğini kaydeden Bakan Uraloğlu, "Proje
kapsamında geliştirilen emisyon modeliyle; karayolu, demiryolu, havayolu,
denizyolu ve kent içi ulaşım modlarının mevcut durumunu analiz ederek, farklı
gelecek senaryolarına göre aktivite tahminleri, araç sayısı, yakıt türü ve
emisyon projeksiyonları oluşturacağız." dedi.
-"Elektrikli Skuter
Yönetmeliği Kapsamında Bugüne Kadar 26 Firma, Yaklaşık 65 Bin Skuter ile
Faaliyet Göstermeye Başladı"
Bakan Uraloğlu, Türkiye'de yük
taşımalarının yaklaşık yüzde 85'inin karayolu ile yapıldığına dikkati çekerek
"Bu da sektörü karbon salınımı açısından öncelikli bir alan haline
getirmektedir. Bu doğrultuda Bakanlık olarak, karayolu taşımacılığında yeşil dönüşümü
sürdürülebilirliğin merkezine yerleştirerek; elektrikli kamyon, otobüs,
minibüs, çekici ve otomobillerin sektörde kullanımına imkan sağlayacak mevzuat
düzenlemeleri yaptık." açıklamasında bulundu.
Kent içi ulaşımda da çevresel
duyarlılıkla hareket ettiklerini belirten Bakan Uraloğlu, paylaşımlı elektrikli
skuterları, kısa mesafeli ulaşımda şahsi araç kullanımını azaltmak amacıyla
hayata geçirdiklerini belirtti. Bakan Uraloğlu, "2021'de yürürlüğe aldığımız
Elektrikli Skuter Yönetmeliği kapsamında bugüne kadar 26 firma, yaklaşık 65 bin
skuter ile Türkiye'nin birçok ilinde faaliyet göstermeye başladı." diye
konuştu.
"Yeşil Lojistik Belgesi Alan
Firmalara Taşıt Kartı Ücretlerinde ise Yüzde 95'e Varan Destekler Sağlıyoruz"
"Kombine Taşımacılık Yönetmeliği"
ve "Yeşil Lojistik Belgesi" uygulamalarıyla da çevre dostu taşımacılığı teşvik
ettiklerini dile getiren Bakan Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam etti:
"Yeşil Lojistik Belgesi alan
firmalara, yetki belgesi başvurularında yüzde 50 indirim, taşıt kartı
ücretlerinde ise yüzde 95'e varan destekler sağlıyoruz. 2025 yılı itibarıyla 42
Taşıma İşleri Organizatörlüğü Yetki Belgesi sahibi işletmeci bu belgeye
sahiptir. Bu uygulamalar, enerji ve kaynak tasarrufu sağlarken çevre dostu
taşımacılığı da yaygınlaştırmaktadır."
"Araçların Karbon Emisyonunu
5,27 Milyon Ton Azalttık"
Sürdürülebilir ulaşımın, yalnızca
çevresel değil, aynı zamanda ekonomik ve sosyal kalkınmanın da temel
taşlarından biri olduğunu dile getiren Bakan Uraloğlu, "Son 23 yılda
gerçekleştirdiğimiz yaklaşık 296,5 milyar dolarlık yatırımla, mobilite,
lojistik ve dijitalleşme odaklı birçok projeyi hayata geçirdik. 6 bin 101
kilometre olan bölünmüş yol uzunluğumuzu 29 bin 832 kilometreye yükselterek;
yıllık yaklaşık 2 milyar 453 milyon litre akaryakıt tasarrufu elde etik.
Çevreye zarar veren araçların karbon emisyonunu da 5,27 milyon ton azaltarak
doğanın korunmasına katkı sağladık." açıklamasında bulundu.
Demiryolu yatırımlarıyla da
toplam 8,9 milyon ton daha az karbon emisyonu salındığına dikkati çeken Bakan
Uraloğlu, "2025'te 13 bin 919 kilometre olan demiryolu ağımızı 2028'de 17 bin
500 kilometreye, 2053'te ise 28 bin 600 kilometreye çıkararak çevre dostu
ulaşım sistemlerini güçlendirmeyi hedefliyoruz. Demiryolunda yük taşımacılığı
payını yüzde 5'ten yüzde 22'ye yükseltmek için projemizle daha güvenli, dengeli
ve çevre dostu çok modlu taşımacılığı destekliyoruz." dedi.
Kent içi ulaşımda da çevre dostu
çözümlerle fark oluşturduklarını belirten Bakan Uraloğlu, "Türkiye genelinde
434 kilometresi tamamlanan ve 122,1 kilometresi devam eden Kentiçi Raylı Sistem
projelerimiz, Sirkeci-Kazlıçeşme Yeni Nesil Ulaşım Projesi gibi yenilikçi
çalışmalarla şehirlerimizde emisyonları azaltıyor." şeklinde konuştu.
Fiber Optik Altyapımızı
Karayolu Ağlarımızda 20 Bin Kilometreye Çıkaracağız
Akıllı Ulaşım Sistemlerinin de
trafik akışının iyileştirilmesi yoluyla emisyonların azaltılmasına destek
olduğunun altını çizen Bakan Uraloğlu, Kooperatif AUS test ve Uygulama Koridoru
ile dünyadaki yenilikçi teknolojilerin Türkiye'de uygulanması sağladıklarını
belirtti. Bakan Uraloğlu, "İstanbul ve Antalya'da Kooperatif Akıllı Ulaşım
Sistemleri (K-AUS) pilot uygulamalarına başladık. Akıllı ulaşım sistemlerini
yaygınlaştırmak için fiber optik altyapımızı karayolu ağlarımızda 20 bin
kilometreye çıkaracağız." dedi.
"Elektrikli Otomobil Sayısı
2025 Haziran Ayı İtibariyle 268 Binin Üzerine Çıktı"
Milli elektrikli tren setleri,
elektrikli araçlar için artan şarj istasyonları, bisiklet yolları, ekolojik
köprüler, sürdürülebilir havacılık politikaları ve yeşil denizcilik
projelerinin çevre dostu ulaşım anlayışlarının somut göstergeleri olduğunu
belirten Bakan Uraloğlu, sözlerine şu şekilde devam etti:
"Hiç şüphesiz fosil yakıtlardan
temiz enerjiye geçişte elektrikli araçlar da kritik bir rol oynuyor. Türkiye
genelindeki toplam elektrikli otomobil sayısı da 2025 Haziran ayı itibariyle
268 binin üzerine çıktı. Yine, Haziran itibarıyla da ülkemizde 31 bin 433
elektrikli araç şarj soketi bulunmaktadır."
Bunların yanında yenilenebilir
enerji kaynaklarını ulaşım ve altyapı projelerinde daha etkin kullanmak için de
somut adımlar attıklarını belirten Bakan Uraloğlu,
karayollarından-demiryollarına, Türksat'tan-Türasaş'a Bakanlığa bağlı birçok
kurumda güneş enerjisinden faydalandıklarını söyledi.
Bakan Uraloğlu, "İlk olarak 2017
yılında İzmir Bölge Müdürlüğünde enerji ihtiyacının bir kısmının karşılanması
amacıyla güneş enerjisi santrali kurduk. Ardından Karayolları Van Bölge
Müdürlüğümüz sorumluluğundaki ikinci Güneş Enerjisi Santrali'mizi tamamlayarak
hizmete aldık. Kömürhan Güneş Enerjisi Santrali'nin yapım çalışmalarını
tamamladık." diye konuştu.
Türksat'ın geçen yıl devreye
aldığı Güneş Enerjisi Santrali'nin ilk yılında 10 binden fazla hanenin yıllık
elektrik ihtiyacına eşdeğer 17,5 Gigawatt saat elektrik üreterek 82 milyon lira
tasarruf sağladıklarının altını çizen Uraloğlu, "Sadece bir yılda 8 bin 400 ton
yani yaklaşık 360 bin ağacın bir yılda temizleyebileceği karbon miktarına eş
değer karbon salınımını engelledik. Yine, TÜRAŞAŞ Sakarya Bölge Müdürlüğümüzde
kurduğumuz GES ile üretimlerimizde kullanılan enerjinin yüzde 90'ı
yenilenebilir enerji kaynaklardan karşılamaya başladık. Ayrıca, Sivas Bölge
Müdürlüğümüzde de GES kurulum çalışmalarına başlamış bulunmaktayız. Demiryolu
ağımızda ise 200 MW kurulu güce sahip GES projeleri planlıyoruz." ifadelerini
kullandı.
"Yeni Gemilere Hurda Bedelinin
1,5 Katı; Alternatif Enerji Sistemleriyle Donatılanlara ise 2,5 Katı Teşvik
Veriyoruz"
Denizcilikte yeşil liman
sertifikaları, yeni yatırımlar ve teşviklerle emisyonları azalttıklarına
dikkati çeken Bakan Uraloğlu, "Eski gemilerin çevreci sistemlerle yenilenmesini
desteklemek için hurdaya ayrılan gemilerin yerine inşa edilen yeni gemilere
hurda bedelinin 1,5 katı; alternatif enerji sistemleriyle donatılanlara ise 2,5
katı teşvik veriyoruz." dedi.
Havalimanlarında gerçekleşen
faaliyetlerin çevresel etkilerini kontrol altına almak için de 2020 yılında
"Karbonsuz Havalimanı Projesi"ni başlattıklarını anımsatan Uraloğlu, dünyada 88
Ülkede toplam 587 havalimanının dahil olduğu programda; Türkiye'nin karbonsuz
havalimanı sertifikasına sahip 50 havalimanıyla bu kapsamda en yüksek sayıda
sertifikaya sahip 2. ülke konumunda olduğunu belirtti.
"Yeşil Bir Gelecek İçin
Attığımız Her Adımla, Sıfır Emisyon Hedefimize Kararlı Adımlarla İlerliyoruz"
Sürdürülebilir ulaşımın, yalnızca
teknolojik yeniliklerle değil, aynı zamanda tüm paydaşların iş birliğiyle
mümkündür olduğuna dikkati çeken Bakan Uraloğlu, açıklamasında şu ifadelere yer
verdi:
"Kamu, özel sektör, sivil toplum
kuruluşları ve vatandaşlarımızla birlikte, çevreye duyarlı, güvenli ve ekonomik
bir ulaşım ağı oluşturmak için çalışıyoruz. Yeşil bir gelecek için attığımız
her adımla, sıfır emisyon hedefimize kararlı adımlarla ilerliyoruz! Bu
düşüncelerle YEKAV tarafından düzenlenen bu zirvenin, sürdürülebilir ulaşım
politikalarımızın geliştirilmesinde önemli bir platform olacağına inanıyorum.
Çevrenin korunması, hepimizin ortak sorumluluğudur. Gelecek nesillere
yaşanabilir bir dünya bırakmak için doğayla uyum içinde hareket etmeliyiz."